Coronaprotocol

Elektroraad is gestart met de cursus 'Verder met NEN 4010'. Klik hier voor meer informatie.

Lezing: NEN 1010 en de wet
Uitslag Feit of Fabel januari 2024
Creatieve oplossingen nodig bij netcongestie
De nieuwe Omgevingswetgeving
Quickscan

BEL
0318 - 631 670

Home - Nieuws - Verslag lezing 'Luid en duidelijk'

Verslag lezing 'Luid en duidelijk'

Dinsdag 21 maart vond in het Van der Valk Hotel in Veenendaal de lezing ‘Luid en duidelijk’ plaats.
225 bezoekers hebben wij mogen verwelkomen. Dit overtrof al onze verwachtingen.

Dit keer stond de lezing in het teken van de manier waarin wij in ons vak communiceren over gebreken. Denk daarbij aan het rapporteren van gevonden gebreken in elektrische installaties. We hebben laten zien wat de gewoontes van de branche zijn, en wat daarvan te leren valt.

Het is ons opgevallen dat, ondanks de grootte van groep, er veel momenten waren waarop je een speld kon horen vallen. Dat is doorgaans een goed teken, want dat gebeurt alleen als mensen zich aangesproken voelen. We zien dat ook terug in de evaluatieverslagen.

Over de vorm van de lezing en de organisatie is het leeuwendeel van de aanwezigen enthousiast tot zeer enthousiast. Maar liefst 98% van de deelnemers vindt dat de lezing voldoende of ruim voldoende inhoud had. Daarbij geeft 91% aan dat ze inhoud van de lezing goed tot zeer goed zal bijdragen aan een betere communicatie in hun bedrijf. Deze cijfers geven aan dat het onderwerp en de inhoud heel relevant waren. Dat is altijd fijn om te ervaren.

Tijdens de lezing kwam aan de orde dat we in de branche duidelijk moeten communiceren over gebreken in elektrische installaties. Om hierin te ondersteunen heeft Elektroraad tijdens de lezing drie vormen van ondersteuning besproken:

  1. De Elektroraad risicoclassificatie met:
    1. Een gratis voorgrond waarmee u op een goede manier het risico kan classificeren van gebreken (erc.nu);
    2. Voorbeelden van het juridisch verantwoord communiceren over die gebreken (erc-premium).
  2. De cursus ‘leren van fouten voor elektrotechnici (online cursus).
  3. Concrete toetsing van de uw werkwijze door de collega’s van Elektroraad die zich bezighouden met de juridische kant van ons vakgebied.

Natuurlijk wilde we ook graag weten of deze hulpmiddelen op prijs worden gesteld door de aanwezigen. In de evaluatieverslagen zien we hier wat meer variatie. Maar toch is het heel aangenaam om te zien dat maar liefst 85% van de aanwezigen heeft geoordeeld dat het erc goed tot zeer goed kan bijdragen in de zekerheid bij het communiceren over elektrische fouten. 64 % geeft aan deze methode al te gebruiken of dat in de toekomst wil gaan doen. 29% twijfelt daar nog over.

Bijna de helft van de aanwezigen (48%) lijkt het een goed idee om de cursus ‘Leren van fouten voor elektrotechnici’ te volgen. 34% twijfelt daar nog over of heeft deze cursus al gevolgd.

40% van de deelnemers lijkt het een goed tot zeer goed idee om hun werkwijze door onze experts te laten controleren. 32% twijfelt daar nog over of heeft dat al gedaan. 

Al met al kunnen we concluderen dat de lezing niet alleen een relevant probleem heeft besproken, maar dat er ook op oplossingen zijn geboden waar het merendeel van de bezoekers iets mee kan.

Voor een geslaagde lezing is niet alleen een goede organisatie ervan en een goede spreker nodig. Het publiek moet ook serieus betrokken zijn bij het onderwerp. En dat was zeker zo. Al tijdens de lezing zijn er veel vragen gesteld die steeds zeer relevant waren. Er was ook kritiek, en zo hoort het ook! Wij schrikken er niet voor terug om te leren van onze gasten. Gezamenlijk maken we van dit soort lezingen heel nuttige evenementen.

Bekijk hier de sfeerimpressie.

Ik heb een vraag

CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.